Sju stretchövningar som är perfekta för dig med ryggproblem




Dela på Facebook

En irriterad ischiasnerv kan orsaka intensiv och jobbig smärta i ryggen och benen, problem med ryggen är väldigt vanligt, speciellt nu för tiden när så många sitter hela dagarna framför datorn. Om du har problem med ryggen eller din ischiasnerv så kan du ta till dessa enkla stretchövningar för att lindra dina ryggproblem.

Vad är Ischias? Det som orsakar smärtan är att ischiasnerven är i kläm, det här skapar ilande smärta i rumpa och ben, ibland så kraftigt att du inte kan gå.

Enligt Ischiasspecialisterna så kan Ischias orsakas av skador, infektioner, muskelproblem eller annat. Det kan såklart vara extremt jobbigt, men innan du uppsöker en läkare så rekommenderar vi att att du prövar dessa effektiva övningar:

1: Stående rumpstretch

Stå rätt upp och lägg ena foten så att den är precis över det andra knät, sänk höfterna neråt som att du ska sätta dig på en stol. Sitt ner en stund och håll medan du känner att det drar, sedan byter du fot och gör så på andra sidan.

2: Liggande rumpstretch

Här gör du en liknande övning fast i liggande position. Det bakre benet som har foten i marken ska du trycka bak mot ditt bröst, så att den andra skinkan spänns.

3: Höftstretch

Lägg dig raklång på rygg på golvet. Böj högra knät så att det pekar upp mot taket. Vrid sedan knät åt motsatt håll (vänster) så att det ligger över det andra. Försök att ha din överkropp rakt pekande mot taket under tiden.

4: Skinkstretch

Ta en matta eller något annat underlag som är lite mjukare än golvet. sätt dig på knät. Sträck sedan ut ett ben rakt bakom dig och låt överkroppen falla fram. Jag kan lova att det här kommer att kännas, och det är ett tecken på att det hjälper. Gör detta fler gånger så ska det kännas mindre för varje gång.

5: Skrev-stretch

Sätt dig på golvet och sträck ut dina ben så brett åt sidorna som du kan. Luta dig sedan framåt så långt du kan tills du känner att det drar ordentligt. Håll positionen länge. Det kommer bli enklare och enklare att sträcka ut benen.

6: Höftlyft

En relativt enkel övning att utföra. Du ställer dig på alla fyra på golvet eller på en matta och höjer ena benet bakom dig så att hälen riktas upp mot taket. Sedan sänker du det igen och upprepar. Gör detta cirka fem gånger och byt sedan ben.

7: Sittande stretch

Ta en stol och sitt rätt upp. Lyft ena benet och lägg det så att hälen går förbi knät. Luta dig sedan framåt så att det drar i rumpmuskeln eventuellt baksida lår.

Huruvida övningar hjälper beror på vad det är för sorts ryggproblem du har och hur ofta du gör övningarna. Dela denna artikel om det hjälpte dig eller om du känner någon som har problem med sin ischiasnerv!



Dela på Facebook